Om jag inte hade haft fru och barn ...
Om jag hade haft nog ork ...
Om jag hade pengar ...
Om jag hade en utbildning                  
Om jag kunde få ett jobb ........... 
Om jag bara mådde bra ........... 
Om jag bara hade tid .......... 
Om det var bättre tider .......... 
Om andra bara förstod mig ...
Om omständigheterna kring mig bara var bättre ..
Om jag fick leva om mitt liv ...
Om jag inte bara fruktade vad andra skulle säga…..
Om jag bara hade fått chansen ...
Om jag fick en ny chans ......
Om inget hindrar mig ......
Om jag bara vore yngre .....
Om jag bara fick göra vad jag ville ...
Om jag hade blivit född rik ...
Om jag hade mött rätt människor ...
Om jag hade den talang en del har....
Om jag hade kunde vara säker på ...
Om jag hade tagit vara på chanserna då ...
Om inte folk gick mig så på nerverna ...
Om jag inte behövde sköta hushållet och ungarna ...
Om jag bara kunde spara lite pengar ......... 
Om min chef bara uppskattade mig ........ 
Om bara någon kunde hjälpa mig ........ 
Om min familj förstod mig..........
Om jag bodde i en storstad .........
Om jag bara kunde komma igång ...
Om jag bara vore fri ...
Om jag hade den personlighet som en del har ...
Om jag inte vore så fet ...
Om folk förstod min begåvning ...
Om jag bara fick en chans......
Om jag bara vore skuldfri......
Om jag inte hade misslyckats ...
Om jag bara visste hur ...
Om inte alla var emot mig ...
Om jag inte hade så många bekymmer ........ 
Om jag bara gifte mig med rätt person ......... 
Om folk inte vore så dumma ...
Om inte min familj var så slösaktig ....... 
Om jag bara vore säker på mig själv .........
Om inte turen var emot mig ...
Om jag bara inte hade fötts underfel stjärna...
Om det inte vore sant att det som sker det sker…..
Om jag inte behövde arbeta så hårt ...
Om jag inte hade förlorat mina pengar ...
Om jag bodde i ett annat grannskap ...
Om jag inte hade ett förflutet ...
Om jag bara hade ett eget företag ............ 
Om andra bara ville lyssna på mig ........... 
Om ... och detta är den största ursäkten av dem alla:
 
Om jag hade modet att se mig själv som jag verkligen är, så skulle jag se vad som är felet hos mig och rätta till det. Då skulle jag ha en chans att dra fördel av mina misstag och lära mig av andras erfarenheter. För jag vet att något är fel hos mig. Annars skulle jag nu vara där jag borde ha varit om jag hade ägnat mer tid åt att analysera mina svagheter och mindre tid åt att skaffa ursäkter för att dölja dem.

Läs hela inlägget »

Små saker kan göra stor skillnad.

Att tjäna andra är en viktig grundprincip som vi alla ska ha, inte bara för andra utan även för oss själva, det är klart bevisat att människor som hjälper och tjänar andra mår bättre mentalt och det behöver inte kosta oss särskilt mycket, det enda vi behöver är att ge lite av vår tid och tid har vi, fast vi tror att vi är så upptagna.

Upptagna människor brukar vara de som är minst upptagna, de har bara svårt att prioritera vad som är viktigt i livet och försöker göra så mycket som möjligt samtidigt, tid har vi alla för att tjäna andra och när vi tjänar andra ökar vårt välmående, samtidigt som vi skapar gemenskap.

I dagens samhälle där vi ägnar vi allt mindre tid för och åt varandra, vi har blivit alltför tunnelseende med att ständigt vara uppkopplade mot något enbart för att distrahera oss från det verkliga livet och från andra människor, det är rädslan som gör oss isolerade och egocentrerade.

Jag har sett människor som ska umgås sitta och surfa med sina mobiltelefoner eller gör något annat som gör de helt frånvarande istället för att vara närvarande, personlig kontakt och att umgås socialt är bortprioriterat.

Livet vi lever pågår här och nu, ett genomsnittligt liv består endast av tjugoniotusen dagar eller niohundrasextio månader, så att förkasta vår tid på vad andra människor gör eller sysslar med är inte det viktigaste, det viktigaste är att vara närvarande i nuet och att vara medmänniska.

Tid.

Som jag nämnde så är tid vi har gott om, de som inte har tid har dålig prioritering och planering, vi har alltid tid till det vi ska göra.
För att skapa den tid som vi behöver krävs det disciplin och goda vanor, mycket av den tid vi förbrukar, förbrukar vi åt tidstjuvar, vilka vi gärna tar till för att slippa antränga oss, vi väljet helt enkelt den lata vägen istället för något som är motigt eller jobbigt.
Det är betydligt lättare att surfa runt på en mobil, ligga i soffan och zappa runt bland kanaler istället för att göra det som är tull mer nytta, både för oss själva och andra.

Det finaste vi kan göra är att ge varandra av vår tid.

Och att umgås med varandra i det verkliga livet, att möta varandra socialt och att få känna samhörighet, det har visat sig väldigt viktigt för vårt mentala tillstånd att vi umgås socialt med varandra, vi håller oss friskare, blir mer tillfreds och mår allmänt bättre, det har att göra med våra inre signalsubstanser som människor, vi är skapta för socialt umgänge, mer eller mindre, vissa av oss trivs så väldigt bra med oss själva att behovet av närhet är bonus i livet.

Ensamhet.

är inget annat än en förnimbar känsla, som ledsamhet, ........... och även tvåsamhet, känslor upplevs genom hur vi tänker och mycket av våra tankar är inte någon slutgiltig sanning, våra känslor uppkommer alltid genom hur vi tror och föreställer oss hur det är, vi blir glada och ledsna, men inte inte av situationen i sig, det är hur vi tolkar situationen som påverkar oss, det låter lite komplicerat men allt som sker har egentligen inget värde föränn det når vårt medvetetande och vi värdesätter det.

Vi kan alltså själva bestämma hur vi ska se på världen oh tolka det som finns omkring oss, på det sättet kan vi även bestämma oss för hur världen är, mycket av det som massmedia förmedlar är enbart för att tillfredsälla vår limbiska reptildel av hjärnan, vi är programmerade för att uppfatta faror och komma ihåg dessa, utan den funktionen hade vi aldrig överlevt, tyvärr så finns den funktionen kvar i våra hjärnor vilket medför att vi lättare fokuserar oss på det negativa, vi är programmerade på det sättet.

Medvetandet.

Genom att bli mer medvetna om vårt medvetande och vad som påverkar oss kan vi medvetet påverka oss och skapa den verklighet som vi mår som bäst av.

Vi ser det som vi vill se och vi hör det som vi vill höra allt annat filterar vi bort för att det inte ska bli en kognitiv dissonans i vår lilla hjärna.
Om vi nu själva kan bestämma och skapa våra tankar, så kan vi även hjälpa andra att skapa bättre tankar, det handlar om spegelneuroner och efterlikning, vi människor är sensoriska och konformativa, vi kan göra de mest konstiga saker för att få tillhöra och känna gemensamhet.
Vi har från barndom lärt oss att göra hur andra gör, vi är födda till att efterlikna och göra lika dant som våra föräldrar, därför ska vi vuxna. ledare och föräldrar alltid vara före-bilder, våra barn gör som vi gör inte det vi säger åt dem att göra.

Epilog.

 - Du kan aldrig leda andra om du inte kan leda dig själv.
-  Var den före-bild du önskar se hos andra.
-  De du möter är en spegling av ditt egna jag, lär dig att se hur andra är mot dig.
-  Öppna ditt medvetande, din verklighet är kanske inte så verklig som du tror.
-  Var alltid en tjänare, du vet aldrig vad någon annan har varit med om, hjälp andra.
-  Ta tillvara på din tid på bästa möjliga sätt, var mer närvarande än frånvarande.

Livet sker framför dig, bestäm och planera för hur du vill ha det annars kommer någon annan att göra det åt dig.
Ingen annan kan påverka dig utan ditt eget medgivande.

FRID

Kent Palmgren

Läs hela inlägget »



























1. Sluta låtsas att dina problem inte existerar. Möt dem. De är egentligen inga problem, det är bara uppgifter som ska utföras, men de blir problem för att de ignoreras.
Desto mer vi ignorera dem desto större kommer de att bli.
 
2. Sluta låtsas att misstag aldrig hänt. Alla gör vi misstag. Omfamna dem. Lär av dem. Väx av dem.De gör dig till vem du är. Alla misstag har ett syfte och är välsignade.
Det största misstag vi kan göra är att inget göra.
 
3. Sluta intala dig själv att du inte kan göra något innan du har gett det en ärlig chans, det enda sättet att få något gjort är att göra det, allt är omöjligt så länge vi inte förmår oss själva till att göra något.
 
4. Sluta försummar de saker som är viktiga för dig. Glöm inte att en sund själ tjänar ditt hjärta, om du gör det som är viktigt för dig utan tanke på avund eller bekräftelser kommer din själ att må bättre.
 
5. Sluta med att sätta behoven hos andra människor först.
Det är bra att hjälpa andra från gång till gång, men ge dem tillåtelse att ta ansvar för sitt eget liv och när allt kommer omkring, deras liv är inte ditt ansvar. Ta hand om dig själv. Älska dig själv. Bli din egen bästa vän och låt andra få vara som de är.
 
6. Säg inte upp bekantskapen med de som är viktiga för dig bara för att de är negativa, de kan ha en dålig period som du inte vet något av. Problemet kanske ligger hos dig själv, du måste vara tydlig med att visa gränser så att de känner sig mer trygga med dig. Att sätta gränser är kärlek.
Kärnpunkten är, om de betyder något i ditt liv du ska du inte släppa dem.
Förbättra istället relationen mellan er genom att hitta och fastställa den bidragande orsaken till varför det är som det är.
Den fina avvägningen är att låta människor gå som skadar dig mentalt eller fysiskt och behålla de som förgyller ditt liv.
Riktiga vänner kan vara jävligt jobbig ibland men finns alltid där när du som mest behöver dem.
 
7. Sluta att förtränga och undvika dina dåliga känslor. Det är helt ok att bli förbannad och arg, men det är olämpligt att låta dina dåliga känslor gå ut över andra, punkt 6. Att sätta sina gränser är inte att vara elak, det är att vara tydlig.
 
8. Sluta se på vad andra har, uppskatta det som du själv har och gör det bästa efter din egen förmåga och låt andra sköta sina egna liv. 
Ett mynt har alltid två sidor, bara för att ena sidan blänker behöver det inte betyda att andra sidan är lika vacker, visa vem du är så slipper du ljuga, livet blir så mycket lättare att leva om vi slutar låtsas vara något vi inte är.
 
9. Sluta tro att du behöver andra för att förverkliga dig själv. Du är dig själv närmast. Ta bara bort allt som är inte är du. Du är fullständigt komplett precis som du är, du är en oslipad diamant som du formar själv genom ditt medvetna arbete.
 
 
10. Sluta vara snäll hela tiden. Påtvingad vänlighet är inte verklig vänlighet. Du är en människa och ibland du är arg och ledsen och frustrerad. Var den du är utan att skada andra.
Att ständigt vara snäll och behaga andra sliter ner ditt eget jag, du förlorar dig själ (V) genom att ständigt vara snäll och följsam.
 
11. Sluta jaga lyckan, vi behöver inte vara glada jämt. Det är helt ok att vara ledsen, det kommer inte att skada dig. Att jaga lyckan är som att försöka fånga sin egen skugga, vi kommer aldrig kunna fånga den . Ibland är vi varken glada eller ledsna, vi är bara den vi är och det räcker, vi behöver inte vara mer. Var i ditt naturliga tillstånd. Omfamna det du känner, det är du här och nu.
 
12. Sluta förbanna dig själv över misstag och brister. Du är bara en människa. Du behöver inte förändra eller förbättra allt!
Vi gör alla misstag och vi har alla brister, ingen är fulländad.
Vill du förbättra eller förändra något, ta reda på vad och jobba på det , kom ihåg att du aldrig kan misslyckas så länge du gör något aktivt för det som du vill förändra, det enda misslyckandet är att inte göra något eller att ständigt ge upp.
 
13. Sluta välja minsta motståndets väg. Om det inte går enligt planerat, men du vill fortfarande ha det från botten av ditt hjärta, hitta ett sätt att få det!  GE ALDRIG UPP!
För att bli mästare måste man träna och för att utföra ett fulländat lopp måste man ta sig i mål.
Allt tar sin tid och inget skapas under kortsiktighet, ett frö kommer att växa när ger des tillit och det bästa möjliga förutsättningar, tror vi att något kommer att bli bra så kommer det att bli så.
Om något är viktigt för dig, kämpa för det, av den anledningen att det berör djupet av din själ
 
14. Sluta vänta på att din situation ska förändras. Sluta meditera för fred utan att vidta åtgärder. Ta tag i ditt eget öde och skapa ditt eget liv. Ta ansvar för ditt liv. Gör det som gör dig lycklig!
Sluta att se dig över axeln om vad andra gör, fokusera endast på dig och det som du vill göra.
Det enda sätt du kan leva är genom dig själv och inte genom någon annan.
 
15.   Sluta vara rädd för dina mörka sidor. Det vi är rädda för drar vi till oss, så länge vi förnekar våra mörkare sidor kommer de alltid att finnas kvar.
Dina olämpliga tankar och känslor är en del av dig så mycket som allt annat och att gömma och förtränga dem gör dig inte bättre. Att acceptera våra svagheter ger oss en möjlighet att förbättra oss och växa. Du kan inte växa utan ditt mörker.
Det enda sätt att bli av med mörker är att tända lampan, med upplysning försvinner de mörka sidorna.

Läs hela inlägget »

"Livsstilens stora inverkan. 
Vad du gör mot dig själv  och vad och vem du omger dig med,
har  betydelse för hur du utvecklas.

"Oberoende av hur du mår kan du alltid förbättra läget."

 

Din livsstil är avgörande

Vår livsstil är viktig, den formar våra gener utan att ändra DNA-koden.
Vi lever i ett intimt samspel med miljön där våra gener är beroende av vårt beteende.
det vill säga den information som vi ger dem.
Vi behöver förstå och lära oss  hur avgörande den närliggande miljön är och  vad vi föder vårt system med, allt vi gör ger avtryck på vilka gener som uttrycks.
Vi skapar oss själva kontinuerligt, det pågår en ständig inre process som bygger upp oss till den vi är, både fysiskt och mentalt.







Epigenetik – betyder ovanför generna.
Vilket innebär att miljön kan modifiera gener utan att ändra den ursprungliga genetiska koden.

Mutationer är nödvändiga för att evolutionen ska ske
Mutationer är förändringar i arvsmassan
Mutationer kan vara positiva för organismen, men de kan också vara skadliga och ibland har de ingen effekt alls.
En förebyggande åtgärd för att skapa bästa förutsättningar för goda mutationer är  förändringar av livsstilen. 
Vår biologi är inte huggen i sten vid födel och den livsstil vi har, den påverkas hela tiden av hur vi lever.

Vi är vår egen skapare
Det vi har fått lära oss att vi är offer för generna, många skyller på sina gener, men det gäller inte längre.
Vi är i allra högsta grad medskapare i våra liv.
Det nya synsättet är revolutionerande och forskarna tänker nu om kring det mesta från fostrets utveckling till hur nya arter selekteras.

Vi kan påverka vår livsstil med rätt kunskaper och motivation
Enligt den stora hälsostudien Nurses Health Study vid Harvard School of Public Health beror endast vardera 5 procent på miljöfaktorer, arvet (generna) respektive biologiska orsaker (som virus).


”Genvägen till en god hälsa och ett långt liv är att äta och leva på ett sunt sätt."

Träningens epigenetiska effekter



Det finns studier som visar att fysisk aktivitet ökar det psykiska välbefinnandet, motivationen, kognitionen samt hjärnans kapacitet överlag.
Förra året gjorde vetenskapsinstitutet Cochrane en summering av hur väl motion fungerar vid behandling av depression.
Den visar att många studier inom området har stora brister, men sammantaget har motion, psykologisk behandling och läkemedel ungefär likvärdig effekt för att lindra symtom vid depression.

Forskning har visat att för varje procent du ökar muskelmassan kan du lägga på ett par år på livslängden, tre timmars motion per vecka gör en biologiskt sett tio år yngre i kroppen än om man inte tränar.
Fysisk aktivitet ger en dubbelbonus, den  motverkar nedstämdhet och välmåendet.
Långpromenader med bukandning ger en fördubblad syresättning av blodet och ett stort energitillskott vilket påskyndar kroppens spontanläkning av olika skador.

Mental träning och forskning

Mental träning är en systematiskt utarbetad, långsiktig och vetenskaplig träning av mentala processer. Målet är att genom träning kunna må och fungera bättre. Grundläggande mental träning består av avspänning och avspänd koncentration.
Den ger en utomordentlig stressbuffert, inre balans och egenkontroll.
I ett avspänt tillstånd är du mycket mottaglig för självpåverkan och nästa steg är att du redan i förväg gör dig en föreställning av hur du gör, känner och tänker när du når eller har nått ditt mål.

Det finns övertygande forskning kring mental träning och dess effekter.
Det har visat sig att mental träning hjälper för att förbättra färdigheter så som fokus och koncentration, motivation och engagemang samt självförtroende.
Forskning inom mental träning har även identifierat ett antal psykologiska färdigheter som är viktiga för mänsklig prestation och bedrift; motivation, visualisering, emotionell kontroll, tankekontroll, mental förberedelse och teambuilding. Inom mental träning och för en mental tränare är dessa områden hörnstenar

Biohacking

Biohacking innebär också att man slutar se sig som ett offer för sina gener, ödet eller omständigheterna och tar precis ALLTING i egna händer. Man drar sig inte för att genomföra dramatiska experiment  med sin egen kropp eller hjärna.

En biohacker går ofta emot alla vedertagna hälsoråd, lyssnar på ingen och är skeptisk mot läkare, tandläkare och psykologer.

Ketogen kost.

Läs hela inlägget »