Aldrig mer Sömnlös.

















Fler än var tionde svensk har sömnproblem i dag.
Anledningen är bland annat vårt förändrade sätt att leva. 
Det handlar om att 24-timmarsamhället gör att man kan vara uppkopplad dygnet runt och globaliseringen som suddar ut dag och natt genom att man kan arbeta mot länder som ligger i en annan tidszon än vår. 

Avspänningshypnos för bättre sömn.
Forskning visar att hypnos och är effektivt för att optimera sömnen.
Inom mentalträningen ingår ävenprogram för bättre sömn.

Forksningsreultat har visat reultat på att de  som led av insomnia (sömnlöshet) och behandlades med hypnos visade en bra repsons.

- 90% av de som led av försenad sömn upplevde en förbättring.
 
- 52% av de som led av återkommande uppvaknanden blev av med sina problem.

Samtidigt fann man att de som lidit av andra somatiska problem (exempelvis bröstsmärtor, funktionell magsmärta, huvudvärk, och stämbandsinsuffiens) upplevde 87%  att problemen försvunnit helt eller minskat, till följd av hypnosbehandlingen.

Sömnprogram att beställa från UMC. 
- Sömnhypnos Mp3 ljudfil - sömnhypnos 
- Förutsättningar/Förberedelser för bättre sömn -pdf.
 

Regler för en bättre sömn

Grundläggande är att man ska gå upp samma tid varje dag under veckor så att man håller samma sovtider.

1. Sängen ska vara till för sömn.
Låt aldrig sängen bli en trigger för dåliga tankar

2. Sovrummet ska vara svalt och mörkt. 

3. Varva ner och släck ner  innan det är dags att somna.

Går det inte att somna - GÅ UPP
läs en tidning eller gör något annat förutom TV, Mobil, Surfplatta eller Dator.

Dessutom är det mcyket viktigt att man är ute på dagen då det är ljust och är fysiskt aktiv, minst 45 minuter, det främjar sömnen.

Ha en bok vid sängen och skriv ner tankar som är aktiva och be sömnen om svar.
SLÄPP TANKARNA

Genom mentalträningen lär vi oss att kontrollera våra tankar och då har vi aldrig problem med vår sömn.